Estem segures que heu superat la primera activitat sense
problemes. Així doncs, avui us proposem un repte. Aquesta vegada, però, no
necessitareu ni llapis, ni goma ni tampoc plastilina. Necessitareu... la vostra
perspicàcia i les noves tecnologies!
Amb la segona activitat que us proposem aprendrem algunes utilitats d'eines digitals com el Google Earth o el Google Maps. Esteu preparats? Us atreviu a endinsar-vos a Castellfollit 2.0?
Amb la segona activitat que us proposem aprendrem algunes utilitats d'eines digitals com el Google Earth o el Google Maps. Esteu preparats? Us atreviu a endinsar-vos a Castellfollit 2.0?
Activitat 2.1:
En aquesta primera part, els alumnes de l'escola de Castellroc, estem preparant una sortida a peu des del nostre centre fins al pont medieval del poble veí; Sant Joan les Fonts. Ens estem preguntant quina ruta haurem de seguir, quina distància hi ha, si el recorregut és accessible per fer-ho a peu i quin desnivell ens torbarem. D'aquesta manera no ens emportarem sorpreses i sabrem si haurem de dur les cantimplores carregades d'aigua!
Per poder obtenir la ruta a seguir començarem utilitzant el Google Maps. Tal com es mostra en el
vídeo aquesta aplicació ens permetrà saber per quins camins, carrers o
carreteres podem seguir per arribar a la nostra destinació. Hem de tenir en
compte que no podem traçar una línia recta entre el punt inicial i final de la
ruta: potser hi ha un penya-segat entremig i encara no sabem escalar! Així
doncs, gràcies a aquesta eina només haurem d'indicar l'escola Castellroc i el pont medieval de Sant Joan les Fonts i clicar sobre la
icona "indicacions" per saber quin recorregut haurem de seguir, quina
distància tindrà aquest i el temps aproximat que trigarem a realitzar-lo a peu.
Podeu veure la ruta realitzada (la qual també s'inclou al vídeo) en el següent
enllaç:
Un cop feta aquesta part ja només ens falta descobrir el desnivell de la ruta. Aquest objectiu l'aconseguirem gràcies a una altra eina: el Google Earth. Un cop tinguem la ruta realitzada al Google Maps, la guardarem en format KML. Quan obrim l'arxiu (hem de tenir instal·lat el Google Earth a l'ordinador) apareixerà directament la ruta feta al Google Maps en aquesta nova aplicació. Només caldrà clicar amb el botó dret sobre el requadre en què hi ha escrit "ruta" i seleccionar l'opció "mostrar perfil d'elevació" i... tatxant! Ja tindrem el desnivell del recorregut. En conseqüència, podrem saber si ens trobarem gaires pujades i si ens cansarem molt durant l'excursió.
Activitat 2.2:
Heu viscut mai de prop un incendi?
N’heu vist notícies al diari o a la televisió? Com es mesura el terreny cremat?
Us imagineu la magnitud de terreny destruït per culpa d’aquest fenomen?
Avui us proposem una activitat per
resoldre tots aquests dubtes. Fa uns dies a l’escola de Castellroc van comentar
una notícia que havia aparegut en diverses ocasions per la televisió: l’incendi
de Naut Aran.
Notícia recuperada de: http://www.ccma.cat/324/extingit-lincendi-de-naut-aran-que-ha-cremat-430-hectarees-de-pastures/noticia/2766669/
Un cop llegida la notícia ens hem
preguntat si 430 hectàrees és un terreny molt gran o no. Així doncs, amb
l’activitat que us proposem compararem el terreny incendiat amb la superfície
del nostre poble, Castellfollit de la Roca.
Com ho farem?
Novament, farem ús de les noves tecnologies, en aquest cas, el
Google Maps.
1. Seguint el mateix procediment que en l’activitat 2.1,
buscarem la ubicació de la nostra escola. Per tant, només haurem d’introduir
“Escola Castellroc” al buscador del Google Maps.
2. A
continuació, proporcionarem els infants un mapa on es delimita el terme municipal
de Castellfollit de la Roca (recuperat de: https://ca.wikipedia.org/wiki/Castellfollit_de_la_Roca#/map/0).
3. Aquest mapa ens servirà de guia per marcar la superfície en km2 que ocupa el poble. Per fer-ho, seleccionarem l'eina del regle i marcarem els diferents punts delimitant el municipi. En les imatges adjuntes podem veure el procediment i el resultat final. Així doncs, obtenim que Castellfollit de la Roca té una extensió d'uns 0'75 km2.
4. Ara només ens falta saber quants “Castellfollits” correspondrien a la zona incendiada que ens explica la notícia. En aquests moments sabem que la superfície cremada és de 430 hectàrees i que el nostre poble fa 0,75km2. Mayday mayday, tenim un problema! Per poder comparar les dades necessitem que les dues estiguin en les mateixes unitats. Per això podem utilitzar els nostres coneixements matemàtics o, simplement introduir les dades al convertidor d’unitats següent o a qualsevol altra aplicació d’aquest tipus:
5. Observant els resultats podem concloure que 1 km2 correspon a 100 hectàrees (ha). Així
doncs, Castellfollit compta amb una superfície d’unes 75 hectàrees. Tornant a
la notícia podem dir que l’extensió cremada en l’incendi de Naut Aran del gener
del 2017 correspon a gairebé sis vegades la superfície de Castellfollit!!!
Quina barbaritat! Per
obtenir aquesta dada, tan sols hem de dividir les 430 hectàrees de terreny
cremat entre les 75ha que el nostre poble. Obtenint un resultat de 5’7 (unes
sis vegades).
Gràcies a aquesta activitat no només
utilitzarem mapes digitals, sinó que compararem dades i prendrem consciència de
l’impacte d’alguns fenòmens com els incendis, podent així convertir una mesura
molt llunyana i desconeguda per nosaltres en quelcom que ens puguem representar
mentalment.
Hola noies!!
ResponEliminaFelicitats per la feina feta. Ens ha agradat molt la proposta d'activitat que heu fet. Pensem que plantejar-la com un repte és molt motivador i el vídeo ajuda a entendre el que podem fer amb aquestes tecnologies.
A més, les explicacions, les il·lustracions i les pautes que heu donat estan molt ben explicades i estructurades i això facilita als alumnes i també als mestres a veure què proposeu.
Pel que fa a la ruta, podem dir que heu elaborat un recorregut molt clar i concret, a més d'especificar concretament el recorregut que es farà.
Enhorabona, ens ha agradat molt! Seguiu així!
Nota: 9
Hola noies! Hem estat llegint la vostra proposta i ens sembla super completa i adequada pels alumnes. Heu proposat dues activitats molt interessants i diferents entre elles amb diversos nivells de complexitat.
ResponEliminaEstà genial que introduiu el tema de la noticia perquè permet als nens fer una recerca del que estan treballant.
Pel que fa a la ruta està molt bé que hagueu fet el vídeo.
L'activitat de les superfícies també és molt interessant perquè els nens podran fer-se una idea de la realitat relacionada amb la noticia.
Per tant, la nota que us posem és un 10 molt ben merescuda. Continueu així!
Cynthia Caballero, Irene Ruiz i Maria del Mar Segura.