Hola de nou! 😄 La tercera
activitat del blog que us proposem a
continuació té dues finalitats principals: cercar i seleccionar informació
mitjançant diferents fonts i dramatitzar una problemà tica fent un bon treball
en equip.
En el nostre cas
concret, volem que els infants investiguin alguna problemà tica actual que
pateixi Castellfollit de la Roca. Si l’activitat es realitza des d’una escola d’aquest
mateix poble, els alumnes tindran la gran oportunitat d’esbrinar la tasca que
se’ls demana fent entrevistes o enquestes als habitants, a l’Ajuntament, a les
oficines de turisme i altres fonts semblants. Per contra, si es du a terme la
proposta des d’un altre indret de Catalunya, tampoc hi haurà cap problema:
simplement els infants hauran de fer ús de la xarxa, dels diaris o mitjançant
trucades per trobar alguna problemà tica rellevant.
Tot seguit, us
exposarem els tres passos que haurien de seguir i superar els infants per
arribar a ser uns autèntics experts en Castellfollit de la Roca.
PAS 1: Busquem informació
sobre possibles problemà tiques!
En la primera fase,
demanarÃem els infants que pensessin, segons la situació i el context de la
població de Castellfollit, quines problemà tiques podria patir aquest indret.
Per fer-ho, els mostrarÃem fotografies de la seva majestuosa cinglera, moment que també serviria per
descobrir quin és el significat d’aquest nou mot, ja que segurament sempre l’haurien anomenat penya-segat. Després que els infants fessin diverses hipòtesis, potser
arribarien a la conclusió que un dels problemes principals deu ser la dinà mica
de la cinglera. Per tal d’ajudar-los i proporcionar-los recursos, en cas que no
hi veiessin cap problemà tica, els mostrarÃem la notÃcia següent a través del
projector:
Després de visionar la
breu notÃcia, seria el moment de comentar-la i d’intentar entendre-la de
principi a fi. Els alumnes s’adonaran que la dinà mica natural dels rius i la
cinglera ha provocat moltes esllavissades de roques durant els últims anys.
Tenint en compte que el vÃdeo és molt curt, es demanaria als infants que
busquessin informació complementà ria, ja que es tindria ben clara la
problemà tica que es vol treballar. La manera més immediata de trobar informació
seria escrivint al Google una frase amb unes quantes paraules claus sobre
aquest problema com ara: cinglera, Castellfollit de la Roca, esllavissades o Parc
Natural i ACA, entre d’altres.
Aquesta cerca d’informació
complementà ria i molt necessà ria es faria per grups de sis alumnes, els
mateixos que més endavant representarien la problemà tica mitjançant una
dramatització.
PAS 2: Contrastem les
diverses opinions que es tenen sobre la problemà tica!
Un cop llegides moltes
pà gines web que parlen sobre la problemà tica escollida, els infants s’adonarien
que es tenen diferents opinions al respecte. Aixà doncs, la segona fase consistiria a descobrir quins són els posicionaments i de quina persona, organització o
entitat provenen.
A continuació us
mostrem les opinions que trobarien els infants a través de la notÃcia principal
i de les pà gines web que consideressin més adequades i de les quals poguessin
extreure més suc.
Alcalde de
Castellfollit i el regidor de Medi Ambient del mateix poble:
Demanen ajuda urgent al
Parc Natural de la Garrotxa i a l’Agència Catalana de l’Aigua, ja que les
constants esllavissades estan posant en perill la seguretat dels veïns. Les més
importants s’han produït en els anys 1976, 1995, 2007, 2009 i 2011.
ACA i Parc Natural de
la Garrotxa:
Un cop escoltada i
interpretada la notÃcia, els infants podran adonar-se que no existeix una forta
implicació ni per part de l’un ni per part de l’altre.
PAS 3: Dramatitzem la
problemà tica!
Havent-se informat
clarament sobre el problema de Castellfollit i contrastat diverses opinions, és
moment de dramatitzar la problemà tica.
Continuant amb els
mateixos grups de sis alumnes, se’ls explicaria que cadascun d’ells
desenvoluparia un rol ben clar i amb una opinió pròpia. Nosaltres hem
considerat oportú introduir altres rols més aviat ficticis que representarien
la banda en desacord de potenciar el manteniment de la cinglera per tal de
reduir les esllavissades. D’aquesta manera, es podrien percebre opinions ben
oposades i que donessin un toc d’humor a la dramatització.
Dit això, us mostrem
els sis rols que interpretaria cada membre del grup i les seves
caracterÃstiques principals:
Alcalde de
Castellfollit de la Roca
|
EstÃ
molt preocupat per la situació actual del seu poble.
Demana
ajuda urgent al Parc Natural de la Garrotxa i a l’ACA, ja que podrien
minimitzar la problemà tica si col·laboressin entre ells.
No
vol que Castellfollit de la Roca perdi la identitat com a poble.
|
Veà de
Castellfollit de la Roca
|
EstÃ
ben fart d’aquesta problemà tica, considera que ningú els ajuda.
El
seu petit negoci en productes ecològics s’ha destrossat degut a una
esllavissada.
|
Representant
del Parc Natural de la Garrotxa
|
Encarregat
del manteniment general dels accidents geològics de la Garrotxa: volcans o cinglera,
entre d’altres.
Considera
que cada poble s’hauria de fer cà rrec de les seves problemà tiques
especÃfiques.
Pensa
que l’ACA s’ha d’encarregar d’aquest problema perquè la causa principal de
les esllavissades són les fortes pluges.
|
Membre de l’Agència
Catalana de l’Aigua (ACA)
|
És
conscient que les pluges són una de les causes del problema, però no l’única.
Per tant, qui s’ha d’encarregar és el Parc Natural de la Garrotxa, ja que
Castellfollit de la Roca està dins d’aquest. Recalca que si el Parc Natural
vol presumir de la bellesa d’aquest poble, també s’hi ha d’implicar.
|
Alcalde de
Sant Joan les Fonts
|
Recalca
que Castellfollit està endeutat i no té el suficient pressupost per mantenir
la cinglera. Proposa a l’alcalde de Castellfollit que el seu poble passi a
ser una entitat local menor de Sant Joan les Fonts.
|
Afiliat de l’ONG
Greenpeace
|
Considera
que mai s’hauria d’haver edificat a sobre de la cinglera, ja que es pot
deduir clarament que es produirien esllavissades. Pensa que els habitants
haurien de desallotjar el poble, aixà la natura faria el seu curs.
|
Cada membre del grup
llegiria atentament el rol que se li ha assignat, per sorteig, i seguidament
intentaria buscar encara més informació per sentir-se segur amb el seu paper.
Es deixaria que els infants practiquessin i acabessin de retocar la
dramatització per, posteriorment, representar-la davant dels seus companys. Cal
dir que no s’ha d’arribar a un acord, sinó que el més important és que els
infants s’adonin que d’una mateixa problemà tica poden sorgir diverses opinions
i punts de vista. Tots s’han de respectar sempre que s’argumentin adequadament.
ESCENIFICACIÓ A L’AULA
A l’hora de dur a terme
les dramatitzacions a l’aula, es demanaria absolut silenci mentre cada grup,
assegut en una taula fent veure que estan discutint en una reunió, fes la
posada en escena.
Considerem que aquesta
activitat ajuda l’infant a posar-se en la pell d’una persona que segurament no té
la mateixa opinió que ell, a planificar una dramatització, a treballar en equip
i, sobretot, a descobrir problemà tiques existents en indrets on aparentment
sembla que no n’hagin de tenir.
Tot seguit us mostrem
un exemple de com podria quedar la dramatització seguint fil per randa els rols
explicats anteriorment:
Esperem que us hagi
agradat i que aquesta activitat serveixi d’exemple o d'inspiració per dur a terme dramatitzacions
a l’aula. És un mètode molt adient i engrescador per treballar temes
relacionats amb les ciències socials, però també es podria dur a terme perfectament
en altres assignatures.
Hola noies,
ResponEliminaSom l'Ivonne,la Sara i l'Anna. A continuació us ajuntem l'enllaç de la rúbrica d'avaluació.
https://docs.google.com/document/d/14E7B0cs8PCj_Sv46bAeqWqkMyd9txvVa5yiW9XirQOE/edit?usp=sharing
Molt bona feina!