Activitat 3: Pot arribar a ser la cinglera de Castellfollit un perill extrem pels seus habitants?

Hola de nou! 😄 La tercera activitat del blog que us proposem a continuació té dues finalitats principals: cercar i seleccionar informació mitjançant diferents fonts i dramatitzar una problemàtica fent un bon treball en equip.

En el nostre cas concret, volem que els infants investiguin alguna problemàtica actual que pateixi Castellfollit de la Roca. Si l’activitat es realitza des d’una escola d’aquest mateix poble, els alumnes tindran la gran oportunitat d’esbrinar la tasca que se’ls demana fent entrevistes o enquestes als habitants, a l’Ajuntament, a les oficines de turisme i altres fonts semblants. Per contra, si es du a terme la proposta des d’un altre indret de Catalunya, tampoc hi haurà cap problema: simplement els infants hauran de fer ús de la xarxa, dels diaris o mitjançant trucades per trobar alguna problemàtica rellevant.

Tot seguit, us exposarem els tres passos que haurien de seguir i superar els infants per arribar a ser uns autèntics experts en Castellfollit de la Roca.



PAS 1: Busquem informació sobre possibles problemàtiques!

En la primera fase, demanaríem els infants que pensessin, segons la situació i el context de la població de Castellfollit, quines problemàtiques podria patir aquest indret. Per fer-ho, els mostraríem fotografies de la seva majestuosa cinglera, moment que també serviria per descobrir quin és el significat d’aquest nou mot, ja que segurament sempre l’haurien anomenat penya-segat. Després que els infants fessin diverses hipòtesis, potser arribarien a la conclusió que un dels problemes principals deu ser la dinàmica de la cinglera. Per tal d’ajudar-los i proporcionar-los recursos, en cas que no hi veiessin cap problemàtica, els mostraríem la notícia següent a través del projector:




Després de visionar la breu notícia, seria el moment de comentar-la i d’intentar entendre-la de principi a fi. Els alumnes s’adonaran que la dinàmica natural dels rius i la cinglera ha provocat moltes esllavissades de roques durant els últims anys. Tenint en compte que el vídeo és molt curt, es demanaria als infants que busquessin informació complementària, ja que es tindria ben clara la problemàtica que es vol treballar. La manera més immediata de trobar informació seria escrivint al Google una frase amb unes quantes paraules claus sobre aquest problema com ara: cinglera, Castellfollit de la Roca, esllavissades o Parc Natural i ACA, entre d’altres.

Aquesta cerca d’informació complementària i molt necessària es faria per grups de sis alumnes, els mateixos que més endavant representarien la problemàtica mitjançant una dramatització.



PAS 2: Contrastem les diverses opinions que es tenen sobre la problemàtica!

Un cop llegides moltes pàgines web que parlen sobre la problemàtica escollida, els infants s’adonarien que es tenen diferents opinions al respecte. Així doncs, la segona fase consistiria a descobrir quins són els posicionaments i de quina persona, organització o entitat provenen.

A continuació us mostrem les opinions que trobarien els infants a través de la notícia principal i de les pàgines web que consideressin més adequades i de les quals poguessin extreure més suc.

Alcalde de Castellfollit i el regidor de Medi Ambient del mateix poble:
Demanen ajuda urgent al Parc Natural de la Garrotxa i a l’Agència Catalana de l’Aigua, ja que les constants esllavissades estan posant en perill la seguretat dels veïns. Les més importants s’han produït en els anys 1976, 1995, 2007, 2009 i 2011.

ACA i Parc Natural de la Garrotxa:
Un cop escoltada i interpretada la notícia, els infants podran adonar-se que no existeix una forta implicació ni per part de l’un ni per part de l’altre.



PAS 3: Dramatitzem la problemàtica!

Havent-se informat clarament sobre el problema de Castellfollit i contrastat diverses opinions, és moment de dramatitzar la problemàtica.

Continuant amb els mateixos grups de sis alumnes, se’ls explicaria que cadascun d’ells desenvoluparia un rol ben clar i amb una opinió pròpia. Nosaltres hem considerat oportú introduir altres rols més aviat ficticis que representarien la banda en desacord de potenciar el manteniment de la cinglera per tal de reduir les esllavissades. D’aquesta manera, es podrien percebre opinions ben oposades i que donessin un toc d’humor a la dramatització. 

Dit això, us mostrem els sis rols que interpretaria cada membre del grup i les seves característiques principals:


Alcalde de Castellfollit de la Roca
Està molt preocupat per la situació actual del seu poble.
Demana ajuda urgent al Parc Natural de la Garrotxa i a l’ACA, ja que podrien minimitzar la problemàtica si col·laboressin entre ells.
No vol que Castellfollit de la Roca perdi la identitat com a poble.

Veí de Castellfollit de la Roca
Està ben fart d’aquesta problemàtica, considera que ningú els ajuda.
El seu petit negoci en productes ecològics s’ha destrossat degut a una esllavissada.

Representant del Parc Natural de la Garrotxa
Encarregat del manteniment general dels accidents geològics de la Garrotxa: volcans o cinglera, entre d’altres.
Considera que cada poble s’hauria de fer càrrec de les seves problemàtiques específiques.
Pensa que l’ACA s’ha d’encarregar d’aquest problema perquè la causa principal de les esllavissades són les fortes pluges.

Membre de l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA)
És conscient que les pluges són una de les causes del problema, però no l’única. Per tant, qui s’ha d’encarregar és el Parc Natural de la Garrotxa, ja que Castellfollit de la Roca està dins d’aquest. Recalca que si el Parc Natural vol presumir de la bellesa d’aquest poble, també s’hi ha d’implicar.

Alcalde de Sant Joan les Fonts
Recalca que Castellfollit està endeutat i no té el suficient pressupost per mantenir la cinglera. Proposa a l’alcalde de Castellfollit que el seu poble passi a ser una entitat local menor de Sant Joan les Fonts.

Afiliat de l’ONG Greenpeace
Considera que mai s’hauria d’haver edificat a sobre de la cinglera, ja que es pot deduir clarament que es produirien esllavissades. Pensa que els habitants haurien de desallotjar el poble, així la natura faria el seu curs.



Cada membre del grup llegiria atentament el rol que se li ha assignat, per sorteig, i seguidament intentaria buscar encara més informació per sentir-se segur amb el seu paper. Es deixaria que els infants practiquessin i acabessin de retocar la dramatització per, posteriorment, representar-la davant dels seus companys. Cal dir que no s’ha d’arribar a un acord, sinó que el més important és que els infants s’adonin que d’una mateixa problemàtica poden sorgir diverses opinions i punts de vista. Tots s’han de respectar sempre que s’argumentin adequadament.

ESCENIFICACIÓ A L’AULA
A l’hora de dur a terme les dramatitzacions a l’aula, es demanaria absolut silenci mentre cada grup, assegut en una taula fent veure que estan discutint en una reunió, fes la posada en escena.



Considerem que aquesta activitat ajuda l’infant a posar-se en la pell d’una persona que segurament no té la mateixa opinió que ell, a planificar una dramatització, a treballar en equip i, sobretot, a descobrir problemàtiques existents en indrets on aparentment sembla que no n’hagin de tenir.
Tot seguit us mostrem un exemple de com podria quedar la dramatització seguint fil per randa els rols explicats anteriorment:




Esperem que us hagi agradat i que aquesta activitat serveixi d’exemple o d'inspiració per dur a terme dramatitzacions a l’aula. És un mètode molt adient i engrescador per treballar temes relacionats amb les ciències socials, però també es podria dur a terme perfectament en altres assignatures.


1 comentari:

  1. Hola noies,
    Som l'Ivonne,la Sara i l'Anna. A continuació us ajuntem l'enllaç de la rúbrica d'avaluació.
    https://docs.google.com/document/d/14E7B0cs8PCj_Sv46bAeqWqkMyd9txvVa5yiW9XirQOE/edit?usp=sharing
    Molt bona feina!

    ResponElimina